ОСОБЕННОСТИ ВЛИЯНИЯ ИНФОРМАЦИОННОГО ЗНАНИЯ НА СОЗНАНИЕ ЧЕЛОВЕКА
Abstract
В обзорной статье, основывающейся на результатах исследований психологов, анализируется воздействие интернета, информационного знания на сознание человека в процессе обучения. Показано, что умственный багаж в виде информации не развивает познавательную деятельность человека так, как традиционное знание. Информационная эрудированность имеет существенные отличия от традиционно понимаемого знания в классической эпистемологии. Знание в виде информации при определенных обстоятельствах может привести к перегрузке сознания, к формированию зависимости от интернета, которая получила в психологической науке название опыта потока, или аутотелического опыта. В процессе обучения необходимо находить разумную меру использования традиционного и информационного знания, дабы не разрушить духовный мир человека.
Downloads
References
2.2. Гуманитарные исследования в интернете / под ред. А.Е. Войскунского. – М. : «Можайск Терра», 2000. – 432 с.
3.3. Петрова, Г.И. Методологические основания когнитивного менеджмента как инновационной стратегии управления знаниями / Г.И. Петрова // Вестник Алтайской академии экономики и права. – 2012. – Вып. 1 (24). – С. 93–96.
4.4. Агенство стратегических инициатив. Официальный сайт. – URL : http://www.asi/ru/molprof/.
5.5. Там же.
6.6. Петрова, Г.И. Коммуникативная онтология инноваций в образовании / Г.И. Петрова // Вестник Алтайской академии экономики и права. – 2006. – Вып. 10. – С. 21.
7.7. Лагоха, А.С. Некоторые особенности использования юридических экспертных систем / А.С. Лагоха // Вестник Алтайской академии экономики и права. – 2013. – Спецвыпуск (32). – Т. 3. – С. 86–88.
8.8. Suler, J. To get what you need. Healthy and pathological Internet use / J. Suler. – URL : http://wwwl.rider.edu/users/suler/psycyber/getneed.html.
9.9. Csikszentmihaly, M. Flow: The Psychology of Optimal Experience / M. Csikszentmihaly. – N.Y. :
Harper Perennial, 1990. – 305 p.
10.10. Дормашев, Ю.Б. Психология внимания / Ю.Б. Дормашев, В.Я Романов. – М. : Тривола, 1995. – С. 248–249.
11.11. Гуманитарные исследования в интернете / под ред. А.Е. Войскунского... – С. 124.
12.12. Csikszentmihaly, M. Opt. cit. – P. 76.
13.13. Novak, T.P. Measuring the ow construct in online environment: A structural modeling approach / T.P. Novak, D.L. Hoffman. – URL : http://ecommerce.vanderbilt.edu/papers.
14.14. Гуманитарные исследования в интернете / под ред. А.Е. Войскунского... – С. 125.
15.15. Петрова, Г.И. Образование в информационном обществе: решение проблемы формирования «человека успешного» / Г.И. Петрова, Ф.А. Ковальчук // Вестник Алтайской академии экономики и права. – 2010. – Вып. 3 (16). – С. 9.
16.16. Турчевская, Е.К. Знание и информация: от тождества к различию / Е.К. Турчевская // Актуальные проблемы современной философии. – 2006. – Вып. 4. – С. 28.
Downloads
Issue
Section
License
Economics Profession Business is a golden publisher, as we allow self-archiving, but most importantly we are fully transparent about your rights.
Authors may present and discuss their findings ahead of publication: at biological or scientific conferences, on preprint servers, in public databases, and in blogs, wikis, tweets, and other informal communication channels.
Economics Profession Business (EPB) allows authors to deposit manuscripts (currently under review or those for intended submission to EPB) in non-commercial, pre-print servers such as ArXiv.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).