Teaching Latin at Law Schools from the Perspective of Professional Competence (From the Experience of working on a Course Syllabus)

Authors

  • Анна Михайловна Абрамова Саратовская государственная юридическая академия Author

DOI:

https://doi.org/10.14258/filichel(2020)1-12

Keywords:

professional competence, legal discourse, legal concepts

Abstract

The author proposes draft structure and content of a course syllabus in Latin for the specialty 40.05.04 «Judgment and Prosecution». Latin is considered as a key discipline in the European tradition, which forms the capability for professional communication and legal literacy.

The main attention is given to the conceptual understanding and systematization of the applied usage of the Latin language from the perspective of competence-oriented education, which ensures the status, institutional acceptance and integrity of the communicative formation. The article analyzes a new approach in the linguistic interpretation of legal concepts, categories and norms formulated by juris prūdens.

It is proposed to generalize the experience of exploiting modern communication techniques, interactive practices of educational oral discourse-testing and educational entertainment technologies. The article gives a summary of the textbook «Legal Latin», compiled in accordance with the requirements of the Federal state educational standard of higher education (approved by the order of the Ministry of education and science of the Russian Federation dated February 16, 2017, № 144).

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Анна Михайловна Абрамова, Саратовская государственная юридическая академия

    кандидат филологических наук, доцент кафедры русского языка и культуры речи

References

Абрамова А.М. Нетрадиционное прочтение традиционных форм обучения латинскому языку в юридическом вузе // Русский язык и литература в образовательном процессе: материалы Международной научно-практической конференции. Саратов, 2016.
Абрамова А.М., Додыченко Е.А., Леус В.А. Латинские казусы в контексте языковой интерпретации правового мышления // Русский язык и литература в профессиональной коммуникации и мультикультурном пространстве. М., 2018.
Абрамова А.М., Додыченко Е.А. Элементарный курс латинского языка для студентов-юристов. Саратов, 2019.
Далецкий Ч.Б. Риторико-коммуникативная культура личности юриста // Вестник Университета имени О.Е. Кутафина (МГЮА). М., 2016.
Ристикиви М. Язык римского права: теоретические принципы и методы преподавания в Тартуском университете // IVS ANTIQVVM. Древнее право. Ярославль, 2018.
Следников А.Г. Рецепция античного наследия: движение «живой латыни»: автореф. дис. … канд. истор. наук. Ярославль, 2017а.
Следников А.Г. Рецепция античного наследия: движение «живой латыни»: дис. … канд. истор. наук. Ярославль, 2017б.
Следников А.Г. Новолатинские инновации в преподавании латыни магистрантам-историкам // Актуальные проблемы совершенствования высшего образования. Ярославль, 2018.
Сологубова Е.В. Элементы римского права в Российском судопроизводстве X-XVII вв. // IVS ANTIQVVM. Древнее право. Ярославль, 1999.
Fritsch A. Die Didaktik des Lateinunterrichts in der Bundesrepublik Deutschland. Versuch eines kurzen Überblicks // Forum Classicum. 1999. № 2.

Downloads

Published

2020-03-04

Issue

Section

Проблемы филологического образования

How to Cite

Teaching Latin at Law Schools from the Perspective of Professional Competence (From the Experience of working on a Course Syllabus). (2020). Philology & Human, 1, 105-116. https://doi.org/10.14258/filichel(2020)1-12
Bookmark and Share

Similar Articles

1-10 of 33

You may also start an advanced similarity search for this article.