Sacred locuses and their worship in the tradition of the don Cossacks

Main Article Content

M. A. Ryblova

Abstract

The direct connection of this system with the military way of life of the Cossacks and the principles of the Cossack brotherhood is shown. As the main sacred locus, the Cossacks revered the "circle" (the central part of the town, where general meetings of Cossack warriors were held). He was the main symbol of the Cossack community and the equality of all its members. The peripheral holy places included burial mounds, lonely trees and water sources, mass graves, as well as the locations of old towns where funeral feasts were held. The cult of warriors-ancestors formed the basis of the veneration of all the holy places on the Don in the early period of Cossack history, including those associated with the Christian tradition. At the same time, holy places were associated here not only with ancestors, but also with military glory and Christian patron saints of warriors and were subsequently included in the structure of the most important holidays of the calendar year. Natural and artificial (man-made) sacred places were perceived by the bearers of the tradition as a kind of "seams", exits to the "other world". The system of sacred loci was lined up not only horizontally, but also vertically, as a result of which a close (and most importantly, regulated) connection was established between the living and the dead, in general, the spiritual connection of the Cossack communities with the sacred world. During that period of development of the Cossacks, when it became an estate within the class system of the Russian Empire, the system of revered "holy places' also expanded significantly. Along with the former, others began to be worshiped (cemeteries, churches, wells and springs). In addition, the former shrines found their place in the expanded Cossack rituals, and also included female revered places.

Article Details

How to Cite
Sacred locuses and their worship in the tradition of the don Cossacks. (2021). NATIONS AND RELIGIONS OF EURASIA, 26(4), 70-82. https://doi.org/10.14258/nreur(2021)4-06
Section
ETHNOLOGY AND NATIONAL POLICY
Author Biography

M. A. Ryblova, Southern Scientific Center of the Russian Academy of Sciences, Volgograd State University, Volgograd State Institute of Arts and Culture, Volgograd

Doctor of Historical Sciences, Leading Researcher at the Southern Scientific Center of the Russian Academy of Sciences, Professor at the Volgograd State Institute of Arts and Culture, specialist at the Volgograd Regional Center for Cossack Culture. Volgograd

How to Cite

Sacred locuses and their worship in the tradition of the don Cossacks. (2021). NATIONS AND RELIGIONS OF EURASIA, 26(4), 70-82. https://doi.org/10.14258/nreur(2021)4-06

References

В. Ч. К истории искусств на Дону // Донская речь. 1887. № 44.

Виноградов В. В. Северорусские почитаемые места: топика святынь. СПб. : Автономная некоммерческая организация «Пропповский центр: гуманитарные исследования в области традиционной культуры», 2019. 432 с.

Виноградов В. В., Громов Д. В. Представления о камнях-валунах в традиционной культуре русских // Этнографическое обозрение. 2006. № 6. С. 125-143.

Иванова А. А., Калуцков В. Н., Фадеева Л. В. Святые места в культурном ландшафте Пинежья (материалы и комментарии). М. : ОГИ, 2009. 512 с.

Картины былого Тихого Дона. Краткий очерк истории Войска Донского для чтения в семье, школе и войсковых частях. СПб. : Т-во Р. Голике и А. Вильборг, 1909. 526 с.

Крылов А. Сведения о каменных бабах, находящихся в различных местах Донской области // Казачий вестник. 1883. № 53.

Лащилин Б. Это было: Легенды и были. Волгоград : Нижне-Волжское книжное изд-во, 1982. 95 с.

Леонов А. О донских пословицах и поговорках // Донские войсковые ведомости. 1855. № 15.

Миллер А. А. «Циво аны говорють.». Этюд (Образцы народного говора, записанные о время раскопок курганного могильника у ст. Елизаветовской в 1912-1914 гг.) // Архив Русского географического общества. Оп. 1. Д. 15.

Михайлин В. Ю. Между волком и собакой: героический дискурс в раннесредневековой и современной культурных традициях // НЛО. 2001. № 47. С. 278-320.

Мороз А. Б. Святые Русского Севера. М. : ОГИ, 2009. 528 с.

Ознобишин Е. Цимлянская станица // Донские областные ведомости. 1875. № 10.

Панченко А. А. Исследования в области народного православия. Деревенские святыни Северо-Запада России. СПб. : Алетейя, 1998. 306 с.

Платонов Е. В. Почитаемые камни в православной традиции на северо-западе России // Этнографическое обозрение. 2011. № 3. С. 130-144.

Полевые записи автора 1998 г. в станице Котовской Урюпинского р-на Волгоградской обл.

Полевые записи автора 2008 г. в станице Тишанская Нехаевского р-на Волгоградской области. Информант Ежов Л. И., 1932 г. р.

Пудавов В. Монастырское урочище на Дону // Донские областные ведомости. 1853. № 2.

Ригельман А. И. История, или повествование о донских казаках, отколь и когда они начало свое имеют, и в какое время и из каких людей на Дону поселились, какия их были дела и чем прославились и пр. : Чтения в Императорском обществе истории и древностей российских. М. : Университетская типография, 1846. 165 с.

Рубрук Г. де. Путешествие в восточные страны // Карпини Плано Д. дель, Рубрук Г. де. История монгалов. М. : АН СССР, 1957. С. 87-194.

Рыблова М. А. Донские братства: Казачьи сообщества на Дону в XVI — первой трети XIX в. Волгоград : Изд-во ВолГУ, 2006. 542 с.

Рыблова М. А. Донское казачество: к вопросу об «истоках» и социокультурных трансформациях // Этнографическое обозрение. 2010. № 6. С. 158-174.

Рыблова М. А. Традиционные поселения и жилища донских казаков. Волгоград : Изд-во ВолГУ, 2002. 242 с.

Рыблова М. А. Календарные праздники донских казаков. 2-е изд., испр. Волгоград : Изд-во Волгоградского гос. ун-та, 2016. 168 с.

Рыблова М. А. Отшельники-келейники в социокультурном пространстве поселений донских казаков // Научное наследие профессора А. П. Пронштейна и актуальные проблемы исторической науки (к 100-летию со дня рождения выдающегося российского ученого) : материалы Всероссийской (с международным участием) научно-практической конференции (Ростов-на-Дону, 22-23 марта 2019 г.). Ростов-на-Дону : Альта-ир, 2019. С. 170-178.

Скальковский А. Как судили и рядили в Сечи Запорожской // Киевская старина. 1886. Т. XIV. С. 604-621.

Статистическое описание Земли донских казаков, составленное в 1822-32 годах В. Д. Сухоруковым. Новочеркасск : Обл. войска Дон. тип, 1891. 300 с.

Тимощенков И. Станица Нижне-Чирская. Статистико-экономический очерк // Сборник областного войска Донского статистического комитета. Новочеркасск, 1906. Вып. VI. С. 100-110.

Фасмер М. Этимологический словарь русского языка. М. : Прогресс, 1986. Т. 2. 672 с. Харузин М. Сведения о казацких общинах на Дону. М. : Типогр. М. П. Щепкина, 1885. 388 с.

Щепанская Т. Б. Кризисная сеть (традиции духовного освоения пространства) // Русский Север. К проблеме локальных групп. Вып. 5 / ред.-сост. Т. А. Бернштам. СПб. : МАЭ РАН; РФФИ, 1995. С. 110-176.