TO THE QUESTION ABOUT THE POSSIBLE ORIGINS OF THE INDO-IRANIAN CULT OF SACRED DRINK SOMA/HAOMA (after materials of Sintashta type sites)
DOI:
https://doi.org/10.14258/tpai(2014)1(9).-06Keywords:
the Sintashta type sites, ritual, cult, sacred drink, Soma, warriors-charioteers, competitionAbstract
The article is devoted to studying of the origins of Indo-Iranian cult of sacred drink Soma/Haoma, which is reflected in the ancient written monuments of the Indo-Iranian peoples - the «Rigveda» and«Avesta». The origins of the cult go away in ancient times, during the existence of the Indo-Iranian language community. According to some researchers, the period of the Indo-Iranian unity comes at a time of existence of Sintashta type sites. In the graves of warriors-charioteers found items which the researchers interpret as the crushing stones for making Soma. On the basis of analysis of the texts «Rigveda», the author concludes that the sacred drink was used by warriors during rituals associated with the chariot race, as a means that giving rush of physical forces and the victory in competitions. The most likely candidate for the role Soma seems ephedra.
Downloads
References
Васильков Я.В. Между собакой и волком: по следам института воинских братств в индийских традициях//Азиатский бестиарий: Образы животных в традициях Южной, Юго-Западной и Центральной Азии. СПб.: МАЭ РАН, 2009. С. 47-62.
Васильков Я.В. Миф, ритуал и история в «Махабхарате». СПб.: Европейский Дом, 2010. 400 с.
Виноградов Н.Б. Могильник бронзового века Кривое озеро в Южном Зауралье. Челябинск: Южно-Уральское кн. изд-во, 2003. 362 с.
Генинг В.Ф., Зданович Г.Б., Генинг В.В. Синташта: археологические памятники арийских племен Урало-Казахстанских степей. Челябинск: Южно-Уральское кн. изд-во, 1992. 408 с.
Елизаренкова Т.Я. О Соме в Ригведе//Ригведа. Мандалы IX-X. М.: Наука, 1999. С. 323-353.
Костюков В.П., Епимахов А.В., Нелин Д.В. Новый памятник средней бронзы в Южном Зауралье//Древние индоиранские культуры Волго-Уралья (II тыс. до н.э.). Самара: Самар. пед. ун-т, 1995. С. 156-207.
Кузьмина Е.Е. Арии -путь на юг. М.: Летний сад, 2008. 558 с.
Сарианиди В.И. Археологические доказательства протозороастризма в Бактрии и Маргиане//Труды Маргианской археологической экспедиции. М.: Старый сад, 2008. Т. 2. С. 9-22.
Лившиц В.А., Стеблин-Каменский И.М. Протозороастризм?//Вестник древней истории. 1989. №1. С. 174-176. Ригведа. Мандалы I-IV. М.: Наука, 1999. 768 c. Ригведа. Мандалы V-VIII. М.: Наука, 1999. 745 с.
Ригведа. Мандалы IX-X. М.: Наука, 1999. 560 c.
Сарианиди В.И. Задолго до Заратуштры (Археологические доказательства протозороастризма в Бактрии и Маргиане). М.: Старый сад, 2010. 200 с.
Сотникова С.В. О символике перевернутого сосуда и его роли в андроновском ритуале//Теория и практика археологических исследований. Вып. 2. Барнаул: Изд-во Алт. ун-та, 2006. С. 25-31.
Ткачев А.А. Центральный Казахстан в эпоху бронзы. Тюмень: ТюмГНГУ, 2002. Ч. 1. 289 с.
Топоров В.Н. Конные состязания на похоронах//Исследования в области балто-славянской духовной культуры. Погребальный обряд. М.: Наука, 1990. С. 12-47.
Топоров В.Н. Индра//Мифы народов мира. М.: Российская энциклопедия, 1997. Т. 1. С. 533-535.